My Dearest Batch :")

Assalamualaikum.
 
January 2013.
 
I live my life dekat Maktab Rendah Sains Mara Batu Pahat dengan tenang. Bagi aku everything macam flawless jea. Nothing wrong nothing false. Kehidupan aku dengan batch aku yang tersayang, girls and boys F5 sangat seronok. Kami dah united macam family besar yang ade ahli seramai 150 members in it. More or less than that. They were all so perfect bagi aku. Nothing pun yang imperfect. Gaduh gaduh sikit tuu ade laa. Tapi name pun adik beradik in one family kan. Air yang dicincang takkan putus bak kata orang dulu dulu.
 
Bila naik tahun baru,azam pun mesti baru. Kitorang berhasrat nak pecahkan rekod SPM. Maybe jadi batch terbaik yang paling ramai dapat straight A's, in shaa Allah. Kelainan pada setiap orang tuu dah nampak dah. Masing masing nak berubah from bad to good. From positive to negative. Semua dah nampak berlainan. Yang dulu bising nak mampus dah senyap dah. Yang dulu perangai macam babun dah jadi kucing dah. Yang dulu bongok bongok dah pandai dah. Yang dulu muka mintak kaki dah jadi nerd dah. Semua dapat rasa aura SPM tuu makin menghampiri.
 
Seriouly aku sangat enjoy duduk asrama dengan my batch. Being a Form 5 students dengan korang. Being a senior and LDP in one time. Walaupun ade lagi yang masih kena fixed sikit tuu, takpe laa dah name pun adik beradik kan. Kena laa saling menerima to a better day for ahead. Seronoknya rasa orientasi dengan korang. Seronoknya rasa pergi PGG dengan korang. Semua rasa seronok, bahagia, gembira, teruja tuu ada.
 
But takdir Allah. Takde sape yang pernah menduga kan. Segalanya bermula bila on one day, at the night. Satu announcement by satu person yang buat semuanya jadi huru hara, dekat batch aku. It was something like this. I cant remember well :
 
Malam ni aku balik prep jea tengok loker aku kena kopak. Duit aku 50 hilang. Aku tak guna lagi eh duit tu. Aku nak guna untuk bayar duit buku. Siapa yang ambik dan tak pulangkan kat aku malam ni, aku doakan orang tu mati.
 
So with that pengumuman bodoh tuu, kitorang semua macam shocked. Amboi berani sungguh this boy buat announcement sampai macam tuu sekali. So, seperti yang diceritakan Mon dekat blog dia, this boy turun daripada surau and mulanya di situ laa. The f5 approached this boy and did something dekat dia. Menurut cerita orang kebetulan masa tu pulak warden warden lelaki kami keluar daripada rumah nampak diorang tengah cium and peluk that boy. Pasal nii laa kawan kawan f5 kami yang terlibat disabit kesalahan under JDRM terus. But aku noticed that boy takde laa lebam mata kea, patah tangan kea, mati kea. The problem is takde ape ape jadi dekat budak tuu. Mesti laa the f5 tak peluk hard sangat kan. And i heard that the boy tidur rumah warden malam tuu. Sebab benda kecil only, the boy pun tak mati, masuk JDRM?
 
And that Wednesday, they yang terlibat were all dibicarakan dekat Bilik Seri Mawar, our 'mahkamah' for the students yang buat kes dekat MRSM Batu Pahat. That day, f5 seperti dilanda angin badai. Semua rasa tempias kesedihan yang we are gonna losing some of the f5 students. Barisan kelas f5 semua sunyi sepi masa the kes tengah dibicarakan. Semua menunggu dengan harapan nothing serious gonna happened. Semua mengharap for the best. Yang diorang takkan kena buang or gantung. Just stay dengan kami, the f5 yang lain till the end of the year. And the result is, mereka digantung for 2 weeks and dicadang singkir. CADANG SINGKIR? Hell yeah ramai yang tak dapat terima kenyataan. Including me myself.
 
Kau bayangkan ramai yang bersedih hari tuu. Masa kelas BM, 5 Ixora Perkasa semua dull jea. Dah laa yang tinggal memang ciput jea. Budak laki berape kerat yang still exist. Kaduk, Cho and Barak dah involve in the case. Yang selalu hiburkan kelas, yang selalu buat happening dalam kelas tuu dah tak ade. Siapa lagi nak kuatkan 5 Ixora Perkasa lepas nih? Siapa lagi yang bakal buat haruk dalam our class? Kau bayangkan lah, budak perempuan Ixora semua were so sad. Hidayah, our Biro Akademik yang selama nih aku rasa sangat kental and aku tak pernah tengok dia menangis pun, jatuhkan airmata hari tuu. Aku rasa Fairuz yang paling sedih, yang paling terasa kehilangan, sebab those yang kena JDRM sangat rapat dengan dia. They were all menti dia, yang diminta tunjuk ajar.
 
There was something yang buat aku meleleh sebenarnya hari tuu. A board. Made by Napi. Mon kata dia sangat bersungguh sungguh buat board tu sebelum diorang kena bicara. Cari marker, buat masa cikgu tengah mengajar dalam kelas.

 
this artwork :'(
 
Ade laa pulak yang kata ; Ini lah harga yang perlu mereka bayar untuk sebuah kebodohan. Wuuuu makin aku menangis. It wasnt their kebodohan to me. It was the boy named Murshit punya kebodohan. Bodoh sebab buat announcement bodoh. Bodoh sebab tuduh f5 yang buat? Macam mana kalau terbukti bukan f5 yang ambik duit dia? Bodoh sebab kurang ajar dengan senior.
 
To our dearest junior ; kami tahun terakhir dekat sini. Tolong respect kami macam kami respect kamu semua. Kami ni perlu dihormati bukan dikurang ajarkan. Adakah ini kesan bagi muka sangat dengan korang, sampai korang kurang ajar dengan kitorang? Aku dulu nak angkat muka depan senior pun aku tak berani ape lagi nak tuduh tuduh diorang curi duit aku segala. Please have some respect junior. Macam yang Naib LDP aku kata ; dear Batch Form 3 MRSM Batu Pahat, kalau korang still ade masalah dgn jiwa korang, jumpelah dengan PRS kiteorang. Kalau korang ade jugak masalah tentang peraturan, jumpelah LDP kiteorang. Kalau korang nak buat event ke ape ke, jumpelah BWP kiteorang. Kalau vending mesin tu telan duit korang, jumpe lah ALK kiteorang. Kalau korang lapar, jumpelah PUM kiteorang. Kalau korang nak tasmik surah hafazan korang, jumpelah BADAR kiteorang. And korang, nampak tak betapa berkuasanya f5 kitorang? Kitorang pemimpin maktab. Perlukah seorang pemimpin dibantah? Aku rasa tak. Kalau korang buat kitorang macam nih, tengok nanti zaman pemerintahan korang ape yang junior akan buat dengan korang punya batch.
 
To ; Napi, Barak, Cho, Jonet, Kadok, Amad.
 
GOODBYE.
we love you guys too.                                                                            from ; batch f5 2009-2013 :')
 
aliakauthar ; senakal mane pun diorang, diorang tetap batch kitorang. dah macam family
alyaa ; 5 Ixora will miss you, Kaduk, Cho and Barak.
aku ; 5 Ixora tak perkasa lagi tanpa korang :(
a teacher ; sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna
 
love and hugs ; me :')


Tiada ulasan:

Catat Ulasan