Homeeeeeee.

Assalamualaikum and hello beautiful and handsome people!
To the gorgeous one too! 

Apa khabar semuanyaaa? Diharap dalam keadaan baik baik sahaja! It been such a while tak post sesuatu dekat blog nih. Dibiarkan sampai bersawang dah sana sini. Bukan a while sebenarnya, memang dah lama rasanya from the last post. Ngeeee. 

So untuk dipendekkan, I was here. Here was home. Home was heaven. Heaven is totally not maktab. We were given a leave for two/three days. Semuanya berpunca daripada jerebu yang semakin hari semakin menebal dan entah bila nak menipis. Bukan jerebu biasa biasa, but jerebu yang berasal daripada Indonesia. Khabarnya daripada asap bakar hutan seluas 180 hektar. That was what I heard daripada berita lah. Sama ada sengaja dibakara ataupun terbakar, itu tak tahu. Dan yang sedang menanggung akibat daripada this pembakaran hutan adalah kami, the Malaysian and Singaporean. Kan sekarang kan tengah berlakunya angin monsun barat daya kot if i was not mistaken. So the asap pembakaran was brought by the wind to Malaysia and Singapore, jiran Indonesia. That why laa kalau kat maktab pepagi tuu aku bau asap bakar jea. Nak tak nak memang kena pakai mask. Condition sekarang nih tak menentu. Hidu udara sikit, dah boleh batuk batuk, selsema bagi people like me dan lebih kasihan pada yang ada semput/asma. My suggestion : tekup hidung dengan towel/handkerchief yang basah. Mesti basah. Sebab apa? Sebab towel/handkerchief yang basah ada unsur oxygen yang tinggi berbanding dengan facemask yang hanya berfungsi untuk menutup. Takda lah rosak paru paru korang nanti. And dont forget to drink a lot of water. Takut takut this asap can cause your throat hurt. 

Secondly, nak talk pasal life sekarang. Sungguhlah memang rasa takda life lagi lagi kalau busy memanjang with school stuff such as classes, pggs, preps, homeworks, extra classes, tuitions, handouts, roll calls, morning calls, juniors, friends, homerooms, etc etc. Macam sekarang nih laa. Rasa hidup memang diabadikan untuk benda ni jea. SPM is around the corner pulak tuh. Memang tak lah this year aku nak berboypreng beradik berkakak berabang angkat segala. Tak tau lah cemana orang yang ada buayaperang galperang could divide their time wisely for those stuff selain daripada belajar. Aku nih yang asyik dok bercinta dengan buku pun dah nak muntah hijau. Tunggu masa jea untuk semua muntah hijau ni diluahkan dekat dewan peperiksaan nanti. Dewan Seri Mahkota, beraircond, wow a big cabaran heh. Kau tengok ah tahun depan, memang aku honeymoon habesssssss buat segala benda benda yang boleh dilakukan. Holidays, PLKN kalau dapat, take driving license, belajar memasak dan............

Merancang masa hadapan. 

Haha. Itu tak. Gurau jea. Jauh lagi journey aku dalam hidup nih. Kena persiapkan diri selengkap lengkapnya dan mempelajari ilmu sebanyak banyaknya sampai nak boost dada and otak sebelum aku become someone's. Teheeeeeee. 

Thirdly, dah nak masuk Ramadhan. The most barakah month. Syaaban pun dah nak habis. In another 18 days kot. Well macam mana? Dah habes ganti puasa? Dah banyak buat puasa sunat bulan nih? As for me, puasa yang lepas dah habes ganti dah. Siap buat puasa enam masa Syawal lepas. Tapi bab puasa bulan Syaaban tu, still tak sempat. Banyak betei hasutan hasutan daripada surroundings. In shaa Allah akan dicari jugak satu dua hari untuk puasa bulan nih. Memandangkan Ramadhan dah nak dekat, so here's a few things i searched about the things our Prophet, Nabi Muhammad would like to practise ketika berpuasa. Antaranya qiam, solat terawih, mengerjakan umrah dan berzakat fitrah. Ada banyak lagi sebenarnya but i found only these things. Sebagai seorang insan biasa, kita buat apa kita mampu okeh in order mencari keredhaan-Nya. Go bebeh! Oh yea, masa Ramadhan nanti jangan lupa jugak to Ad-deen's lessons and pracs. Dah belajar, beramal dengan ajaran tersebut. 

*Things i love the most about berpuasa in maktab : berbuka with hoemroom, berbuka ramai ramai :)

Fourthly, hari tuu aku ada belajar some kind of ilmu daripada Al-Quran. Bukanlah direct punya aku kaji Al-Quran tuu sehelai sehelai. There was this motivator we called Abg Jan walaupun nama dia Saiful Mukrizam. He teached us some technics and tactics about metafizik. Pernah dengar tak metafizik? Kajian daripada Al-Quran. Fungsinya untuk mengenali seseorang tuh melalui his/her ic number, birth date, name dan sebagainya. But hari tuh we were only teach on how to identified ourselves melalui tarikh lahir. So, dah kira kira sana sini finally i got my pengenlan diri number and my suggested cara belajar. They were 694 and number 4. I belonged to number 4 which meant I was a digital one. Cara belajar yang kena untuk diri aku adalah the place kena senyap, belajar sensorang, suasana sunyi dan disarankan menghafal. Oh betul sangat lah tuu. Patutlah kalau belajar kat DS tak boleh masuk sepatah haram apa yang aku belajar dalam otak. Sebelah ada  F2, belakang F4, sebelah sana lagi F3 dan sebelah sana ada F2 lagi. Everyday i was forced untuk mendengar cerita cerita mereka. Dah disuruh senyap pun bising lagi. Aku dah lah nak SPM. Luckily sekarang nih prep dekat bilik. Dan i can stay kat DS untuk study. Sebab kalau dekat bilik aku confirmed punya lah terlelap. Katil dah lah jahat suka menggoda. Hehe.

Fifthly, SPM dah dekat dah. Lagi beberapa bulan jea aku bergelar senior dekat maktab dan pufff!, tahun depan i was no longer a student dekat MJSC Batu Pahat. So everybody, please tadah tapak tangan semuanya dan tolong doakan yang terbaik untuk saya dan semua kawan kawan sebatch saya. Semoga kami semua berjaya mendapat straight A+ untuk Trial dan SPM yang akan datang. I want to do something yang boleh membanggakan maktab yang dah berjaya mendewasakan aku sepanjang 5 tahun aku kat sana. Thanks to the teacher and staffs!

Sixthly, i found this picture on facebook. The picture of my bestfriend yang dah 5 tahun tak pernah bersua muka dengannya dan my friend yang tiap hari aku pandang muka dia. Syuhada and Izzat. They are quite close that when I showed this picture to Umi, she asked , " Eh, couple ke dorang tuu? " Ohlalalala no no no. Here it is! 


Seventhly, ni gambar cilok dari facebook jugak. My homeroom, my Amber. Wuuu ayat macam bagi precious habes. Memang precious habes woi. 5 tahun tuu aku di bawah jagaan Miss Aisyah. Mana tak sayang kat dia and my homeroom members too, lagi lagi yang perempuan. 





Met Jiha, Erma, me *lambai* , Miza, Kechik yang nama dia Pika, Hasya, Zimah dan Maslili. Picture were taken masa Kem Bahasa di Kem Nasuha, Pagoh. Betapa orennya kamiiiiii <3 p="">

Eightly, aku teramat lah rindunya pada orang yang memang bukan belongs to me. Yang memang dah jauh. Yang memang dah tinggalkan aku sebelum aku sempat betulkan keadaan. Yang memang dah takda depan mata. Yang memang dah tak ingat aku. Yang memang dah lupa janji. Yang memang selalu berusaha. Yang memang selalu jugak ditolak. Yang memang aku rasa kini dah putus asa. Yang memang aku rasa sekarang dah tak kenal Ain Nabilla tu siapa. Yang memang tak tahu aku dah start sayang dia. Kbye!

Ninthly, aku ada belajar some foreign language daripada Spain. Baru belajar sikit jea. Taknah ah gebang gebang pandai padahal baru belajar ciput. Okeylah, a la hermosa y el guapo, buenos noches yo decir a tada el mundo! Despedida todos! 

Bye assalamualaikum, much love sent from above ;)
Liefde, ain .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan